Sandströms El Sprint 15/6-2013

Efter missödet i Bresontrofén med en brusten kulbult så vart det några timmar i garaget för att få dit lite nya bitar till bilen.
Kulbultar och lite färsk olja till lådan införskaffades från bästa WRR Motor (Teamets Hov Leverantör).
Bisittare denna dag skulle bli Sara Eklund alltså min syster dotter.

Robin och Sara anlände till Bålsta ca 06,30 då vi hade startnummer 15 denna dag så blev det lite onödigt tidigt.

Sara hade aldrig prova på denna fina sport Rally tidigare och hon erkände att hon var lite pirrig :) hon höll samtidigt på med finalen av sitt eget körkort så kanske skulle hon få något tips till uppkörningen:)
Efter besiktningen så blev det det gamla vanliga vid dessa tillställningar Kaffe samt en del skit snack.
Dags för master varv för att titta på vägen sedan förarsammanträde.
Första åket kändes riktigt bra och Sara var riktigt lyrisk innan tävlingen så fick jag frågan varför i hela värden kom jag på att börja åka rally vänta och se blev svaret.
när vi kom i mål så sa hon jag förstår nu med ett brett leende.

Bilen hade fått lite stryk i bresontrofén så hjulvinklarna höll sig inte riktigt på angiven plats så en mindre justering fick göras mellan åken.

Tyvärr så blev det bara värre ju längre dagen gick så bästa tiden blev i åk1 men vi hade en riktigt kul dag i alla fall och Sara somnade i bilen på väg hem.

 
 

 
 
 
 
 
 

BresonTrofén

Även japan avdelningen försökte sig på Breson trofén.
Stax efter 06,00 rullade jag iväg mot Uppsala där besiktningen skulle äga rum Mattias carlstöm fick självklart förlängt förtoende i högerstolen han mötte upp efter besiktningen då även Carlström den äldre skulle sladda med kadetten.
Besiktningen gick utan några som helst problem och som vanligt så fick skogs Conny en slant för att ta någon sportig pild på oss:)
Vi rullade iväg till tävlings centret för avlastning och parkera rally bilen i park farmén.
Då vi saknade service personal till denna tävling så blev det lite pyssel att få ihop allt Tommy Olsson, pappa Carlström och undertecknad åkte upp till serviceplatsen med tre bilar lämnade två får att åka till baka till tävlingscentret.
Nu var det den sedvanliga väntan med kaffedrickande och kall prat innan start.
Med startnr 99 så blev det ju lite väntan när vi äntligen fick rulla iväg mot SS1 så kändes det riktigt bra.
SS1: En ganska snabb sträcka, Kom igång ganska bra noterna satt som en smäck efter ca 4km hände det som inte fick hända mitt i spåret låg en stor sten som vi prickade med vä framhjul resultatet en brusten kulbult och denna dag var förstörd.
Bilen stälde si på tvären över vägen så tyvärr blev bilen bakom lite hindrad då det inte gick att komma förbi innan vi lyckades lyfta undan vraket.
 
 
 

Sandströms El Sprint 2013

Efter en vecka som gått i dom brända kablarnas tecken var det dags för en sprinttävling i Rosersberg.
Med fru Edlund som kartis skulle dom 3,2 kilometrarna avverkas 3 gånger. Som vanligt är det en förbannat lång väntan efter besiktningen och denna gång även mellan åken =(.
Åk 1 Då vi åkte helt utan noter/anteckningar skulle vi ta det lite lugnt men som vanligt blir man som tokig när starten går =) och det blev ett åk med en aning överladd, dikesåkning problem med torkar och blinkersspakar men vi kom i mål på 2,39,9 vilket endast var ca 4 sek efter bästa tid i klassen.
ÅK 2 Nu var det mer stabil åkning, problemet med spakarna var åtgärdat och bra attack så trodde vi att vi kapat ett antal sekunder i detta åk. Ett antal sekunder visade sig vara 0,9 =(. Alltså 2,39,0
ÅK 3 Nu var det riktigt uppkört och dåligt sas det innan start och det visade sig stämma mer än väl.
Det var så djupa spår i starten att vi inte kom iväg utan blev hängande på hasplåten!! Intekul när allt brukar avgöras i sista åket, när sedan en del fick stå med bakändan i backen medans vi och flera andra motades ner i ravinen så är ju förutsättningarna inte så bra. Ja ja, vi åkte för att ha kul och lära oss bilen lite mer och dom sakarna lyckades vi med. Nu blir det troligen sommarlov för bilen och vi siktar på hösten igen.
 
 
 
 
 

Sprinten i Märsta 15/6

På¨Lördag är det dags för tävling igen. Det blir den 5:e tävlingen med Golfen och även den 5:e kartisen som sätter sig i högerstolen!. Denna gång ska Fru Edlund lotsa Golfens chaufför till storslagna sträcktider.
Bilen är lagad efter att Peter Henell hittade felet och drog lite nya kablar, så nu är det vippströmbrytare och startknapp. Pärlan är även nyvaxad för minsta möjliga luftmotstånd.
Håll utkik efter startnummer 79 på Lördag då vi jagar nämnde Peter Henell och Valkyria som har nummer 78.
 
 
 

Breson med VOCen:

Även ungdomsavdelningen åkte Breson-trofén i lördags. Precis som på Gotland så satt Max Nensén i högerstolen och Jompa Lindblom stod för förstklassig service. Besiktningen i Uppsala klarades galant och vi anslöt oss till övriga väntande i Rasbo. Tillslut, efter flera timmars väntande, så blev det våran tur kl. 13:02 och vi gav oss iväg mot SS1.
SS1: Jag hade ganska bra attack inledningsvis på sträckan och vi blev varnade för, och lyckades missa, den ökända stenen som de flesta andra råkade träffa och blåste vidare. Några km senare så genade jag lite för djupt i en V3 och träffade en egen sten och slog sönder fälg och däck på vänster fram. Jag bestämde mig för att köra vidare de sista 3km utan att byta och tappa extra mycket tid, men tempot försvann ju ändå helt. I utfarten från sträckan var det bara att ställa sig i raden av tävlingsbilar som stod och bytte däck.
SS2: Eftersom reservhjulet vi lade på var ett väl använt Indysport istället för de nya Kumho-däcken som satt på bilen så var jag inte säker på hur greppet skulle vara, därför så var jag ganska försiktig i början och kände efter hur det funkade. Det verkade funka ganska bra trots allt men jag lyckades ändå inte hitta attacken annat än på korta partier på sträckan tyvärr och vi tappade en del tid här.
Service: Jompa var förvarnad och stod beredd att lägga på nya framdäck medan vi försåg oss med nygrillad korv och vi lämnade med mätta magar och en bil som åter igen var i toppskick! =)
SS3: Nu kände jag att det var dags för lite revansch efter den knackiga inledningen, men den uteblev... Några hundra meter efter start så öppnade sig himlen och vi fick ett rejält skyfall över oss. Detta gjorde att sikten blev i det närmaste noll och vägen blev rejält hal, lyckligtvis så var slutet av sträckan torrare och vi kunde stå på lite iallafall mot slutet.
Service igen: Eftersom allt fungerade på bilen så blev det bara en snabb översyn och vi koncentrerade oss på att få i oss lite dricka innan avfärd mot den sista sträckan.
SS4: Den krokigaste grusväg jag sett någonsin!! Så riktigt frän sträcka, körningen gick kanonbra och noterna satt perfekt hela sträckan igenom. Efter målgång så ville vi bara åka runt och ta sträckan en gång till. Kolla på min Youtube-kanal så förstår ni... ;) (sök efter HerrNilssonRally) Tack till Max för fenomenal notläsning och till Jompa för suverän service! Nästa DM-tävling är i mitten av september och då sitter förhoppningsvis Max i högerstolen igen, men jag ska försöka klämma in några tävlingar innan för att hålla borta rattrosten...
 
 

Bresontrofén 2013 med Grp-E Golfen

Ja då var ännu en tävling avklarad. Jag hämtade Codrivern Micke Friberg vid 06,15 för att åka till garaget där det färdiglastade släpet skull kopplas på. Efter besiktningen blev det en lååång väntan som vanligt vilket är den tråkiga biten med rally. Vi startade först vid 12,30 tiden så det blev ju några timmars väntan. SS1, Började med hyfsad attack men precis som många andra prickade vi stenen som stack upp mitt i spåret i en H4:a. När man har börjat ta svängen är det inte lätt att undvika saker som finns mitt i spåret!! Resten av teamet kommer nog också att ha synpunkter på detta och frågan är ju varför det inte var en varning där. Vi klarade oss konstigt nog utan punktering och var glada för det men......några hundra meter senare började det ryka kraftigt under ratten och det fanns ingenstans att ta vägen så vi fortsatte framåt med lågt tempo och ögonen vid sidan av vägen för att hitta ett ställe att gömma oss på och släcka kabelbranden. Plötsligt slutade det ryka och vi fortsatte till mål. Vi vågade inte stänga av bilen utan konstaterade bara att det inte brann längre och däcket verkade också helt. SS2, Kördes utan service efter 1:an och där märkte vi att bilen inte ville gå som den ska men även här kom vi i mål till slut. Sedan var det service och lite brända kablar lokaliserades men det var inget som vi hann laga så vi åkte vidare till nästa sträcka där vi visste att motorstopp eller liknande skulle undvikas då det var knuffstart som gällde efter branden. SS3, Plötsligt gick bilen som den skulle igen och vi åkte riktigt bra med ett par fina sladdar som följd, troligen den bästa sträckan hittills i fwd för mig. På transporten till servicen började det regna och då uppdagades nästa fel efter branden.....varken torkarna, fläkten eller halvljuset fungerade!! Regnet övergick i hagel och vår sikt var obefintlig trots intensivt torkande med en trasa, vi bestämde oss för att försöka smyga igenom sista sträckan och bärga klassegern ändå. SS4, Trots en fart på ca 20 km/tim höll vi på att hamna bredvid vägen då jag inte såg vägen över huvud taget! Vi tog oss i alla fall i mål och 3:e klassegern på 4 starter i Golfen var vår =) Nu blir det en hektisk vecka med mycket jobb och rep av elsystem innan Lördag 15/6 då Fru Edlund ska få prova högerstolen i Smk Märstas sprint.

Inför Bresontrofén.

Kommande Lördag är det dags att vädra Golfen igen. Codriver kommer Micke Friberg att vara. Bilen ska få en snabb översyn och även ett byte av kartläsarstol innan dess. Rapport kommer efter tävlingen som vanligt. Krutcupsgubbarna har även testat den nya racersportvagnen från Tyskland ochden verkar fungera väldigt bra då det ryktades om både ledning och snabbaste varvtid innan Ola blev lite övermodig och lyckades köra sönder en bärarm. Vi hoppas på en mer utförlig rapport från BMW åkarna.

RSS 2.0