Hipp hipp hurra för Micke Friberg!!

Idag säger vi grattis till vår eminente serviceman Micke Friberg som fyller år. När man blir gammal smiter man tydligen från uppvaktning så Micke befinner sig i Italien på kurs.........eller troligen något annat för på dom bilder jag sett är det endast pilsner som visas =)


GRATTTIS MICKE !

Incarfilmer

Våra incarfilmer finns på youtube. Sök på semotorsport1 så hittar ni dom.

Breson after race.

Dagen D var här, dagen när det skulle bli fel med det mesta. Efter upphämtning av babbelgubben som skulle äntra högerpallen så bar det av mot besiktning i Uppsala. Inga problem så långt, snarare tvärtom. Ingen besiktningskö och heller ingen kö vid anmälan. Drygt 3 timmars väntan innan start är däremot inte speciellt kul. Och det skulle bli värre redan på dagens första sträcka. Redan efter ca 100 meter får vi punktering på v framhjul på sträckan som var 5,9 km, 5,8 km med platt framhjul är inte speciellt kul eller lätt men att stanna och byta var inte aktuellt med tanke på sträckans längd och närheten till service efteråt. Nu var bilen i princip okörbar efter sträckan så vi beslöt oss för att sätta på reservhjulet. Klantig som jag är glömde jag att lägga i en växel eller handbromsen så bilen började rulla och for av domkraften. Det tråkiga med detta var att Eklund höll på med hjulet samtidigt och fick ett finger i kläm mellan hjulet och framskärmen. Där satt den stackaren fast och jag försökte lyfta bilen men orkade inte rubba den. Vänliga själar uppgfattade vad som hade hänt och skyndade till undsättning så Eklund kunde komma loss. Bland annat var det Tom Hansson och hans codriver för dagen Andreas Liljeberg som hjälpte till, Tack för snabb hjälpinsats!!!!
Ok, upp med domkraften igen och på med hjulet så vi kunde åka vidare mot servicen för att närmre kolla fingerskadan. Vid infarten till servicen står en ambulans parkerad och vi ber tjejerna i den om hjälp. Under tiden sjukvården jobbar med skadade codrivers så åker jag fram till servicepersonalen som för dagen var Tobbe, Åman, Nettan och Knut (Knut är en hund) som lägger på "nya" hjul fram. Sedan åker jag ut från servicen för att kolla hur det står till med fingerpojken och känner mig ganska lättad när jag ser honom komma gående. Med bandagerat finger far vi så vidare mot resten av sträckorna. Smått besviken, skärrad och uppgiven är resten inget att berätta om. Jo, sista sträckan hade jag lyckats slå bort lite negativa tankar och försökte ladda lite. Efter 1,5 km på den 6,3 km långa ss5 hör jag i intercomen " fan har du käkat gift?!" för då var det bra ladd med mycket noter att läsa. Sedan var det tydligen så roligt att Eklund satt och skrattade samtidigt som perfekta noter levererades. Rätt var det var lyckades jag också dra av växelspaksknoppen så det bara var pinnen kvar. Tiden på sträckan var riktigt bra med våra mått mätt och vi brast ut i ett gapskratt när vi kom i mål. Givetvis kom vi sist i klassen men vi kom i mål till slut. Utan punkteringen hade vi varit ett par tre placeringar bättre men dom i toppen är låååångt före. Tack alla som på något sätt var behjälpliga idag och jag hoppas ditt finger inte gör så ont i fortsättningen Eklund.



/ Edlund /

Bresontrofén på Lördag 14/5

Dags för Dm/Km tävling igen. Edlund kör och Eklund läser noter. Inget serviceteam denna gång tyvärr.
Det är tyvärr dåligt gensvar/intresse för bloggen så detta kan vara det sista jag skriver här. Möjligen en kort rapport efter tävlingen kan komma i fråga.

/ Edlund /

Rally Gotland 2011

Här kommer rapporten från årets ö-resa.  Fredag 11,00 gick båten från Nynäshamn för att vara framme i Visby 14,20. Direkt till serviceplatsen för avlastning och lite snack. Sedan ner till Suderbys Herrgård för anmälan och tillbaka till servicen för besiktning. Sen skulle vi återigen till herrgården där starten var förlagd, inget bra upplägg med en massa åkande i onödan. Med nya däck skulle vi försöka göra ett bra resultat var tanken men ibland går det inte riktigt som man tänkt sig!  SS1 var ca 10 km och började ganska bra med en laddad besättning i bilen. Efter ett par missade vägbyten där vi kom för långt ut kom vi på en längre raksträcka där rallyt kunde ha tagit slut för vår del. I ett gupp slog bakfjädrarna igenom i en hastighet av ca 130km/tim och vi blev passagerare när bakändan på bilen kastades mellan dikena och träden kom väldigt nära. På något sätt reddes situationen ut och vi kom i mål på 8,07,9. Puh!!!! Sedan var det dags för vårt superserviceteam att jobba lite. Hela 7 bilar hade dom att ta hand om men det fixade dom galant. Efter detta var det nattuppehåll så det blev ännu en tur till herrgården. Lite gemensam grillning och snack förgyllde kvällen innan det var dags förr kudden.  Lördag morgon var det omstart vid herrgården och direkt lill dagens första sträcka.  SS2, Tofta på 2,8 mil!! Vi tyckte att det gick ganska bra men vi fick tyvärr inte nå´n bra tid 18,25,9 men det var ju mycket kvar. Service igen där teamet kollade igenom bilen och fyllde på lite bränsle innan det var dags för en lång transport till sträcka 3. Sträcka 3,4 och 5 skulle köras utan service mellan sträckorna.  SS3, Hejnum gick ganska bra och tiden blev 4,53,2.  SS4, Folkracebanan där bilden som Ulrik Nilsson bidragit med är tagen. Bra attack särskilt inne på banan gav tiden 4,36,4.  SS5, Visborg med en del asfalt blev körmässigt vår sämsta del av tävlingen.  Orytmisk körning och en av Eklund sällsynt notmiss gjorde att vi tappade 6-8 sekunder i onödan. Tid 5,48,3.  Service innan sista sträckan med däckkoll kaffe mm. Nu skulle vi bara tanka innan vi gav oss iväg......men nu startade inte bilen!! fula ord kom ur min mun och serviceteamet satte igång med att plocka ur tändstiften för byte mot nya. Ingen förbättring med det bytet och mer omfattande felsökning påbörjades. Hela serviceteamet plus våra medtävlande klubbkamrater hjälpte till att försöka lösa problemet som visade sig vara ett relä som behagade strejka trots att 1:a Maj inte var förens dagen efter! Klubbkompisarna var tvungna att åka vidare för att inte dra på sig trp prick och själv sprang jag runt i depån, ja,ni läste rätt JAG SPRANG!!! för att försöka låna ett relä.  När jag var som längst bort kommer Marie farande med dragbilen för att hämta mig då dom lyckades "laga"det trilskande reläet. Eltape och handpåläggning gjorde att bilen startade igen men jag fick order att inte stänga av den igen. Tankningen fick vi strunta i eftersom det nu var brådis för att hinna i tid.  SS6, Tofta igen med exakt samma sträckning gick bra men inte så fort och tiden försämrades till 18,31,4.  Vår totala tid blev 1,00,23,1 och gav en 8:e plats. Endast 83 av ca.150 bilar nådde målet i år så vi ska nog vara nöjda med att vara en av dom.  Utan superserviceteamet med Micke, Greger,Ullis, Marie, Alex, Emma, Ulrik, Jerry och Ove hade inte 9 av 10 Mmk ekipage kommit i mål. Tack alla!  På kvällen blev det återigen grillning och snack + en och annan pilsner samtidigt som Vm i borförklaringar pågick. När det blev för kallt ute flyttade festen in och ett par gitarrer kom fram samtidigt som andra rallytokar dök upp och festade med oss.  TACK ALLA SOM VAR MED FÖR EN SUPERHELG!!

RSS 2.0