Inför Hebopokalen 5/2

Dags för rallytävling igen. Nu är det en onotad kvällstävling som heter Hebopokalen och även denna går i roslagsskogarna. Start/mål i Almunge säger ryktet. Efter förra tävlingen har det reparerats lite på den svarte.
Jag fick ett mail av Christer Broberg 08mk och sonen Andreas som även han åker 940 voc fast i ungdomsklassen att dom hade 2 m47 lådor till salu. Full rulle ut till Djurö och Christers arbetsplats Storholmsvarvet för att hämta lådorna.
Steg 2 var att boka garagekväll med Micke Friberg för hjälp med själva operationen. Även Peter Henell var behjälplig vid transplantationen. Den ena av dom 2 växellådorna såg bra ut på insidan när vi gläntade på locket så den fick det bli. 2 timmar senare var det dags för provkörning så Micke och jag tog ett varv runt kvarteret och kunde konstatera att lådan fungerade perfekt! Ett riktigt humant pris betingade den som grädde på moset. Tack Team Broberg! Till Hebopokalen kommer ännu en gång Skepptunas Tommy Ohlsson att lotsa fram 940:n i ett förhoppningsvis makalöst tempo. Fribergs rally och kakservice har ansökt om ledighet även denna gång och efter hårda?? överläggningar godkändes det med rösterna 1-0.  Nu kommer vi återigen få hjälp av Gregers spännbands och brandservice med det hårda jobbet att hålla oss med kaffe mm. Rapport efter helgen så klart.

/ Edlund /

Roslagsvalsen 2011-01-22

Jag hämtade Valkyria vid 06,30 för att åka till garaget och koppla på släpet med rallybilen. Framme vid anmälan och besiktning tog det tid som vanligt. Varför kan man inte ha 2 köer förstår jag inte, pr licenser ofullständiga anm.blanketter och dom som inte har betalt innan stoppar upp ganska mycket. Ja ja, enda anmärkningen i besiktningen var att jag hade klistrat 2 dekaler på fel ställe.....viktigt sån´t där =(
SS1. Närmare 2,3 mil lång med fint underlag (som alla sträckor hade). Efter ungefär halva sträckan kom vi ifatt klubbkompisarna Conny Larsson / Danne Gustafsson som hade fått lite lyfthjälp tillbaka på vägen. Vi låg bakom ca:3 km innan det var läge att köra förbi. Vi tappade nog inte så mycket tid på att ligga bakom men kanske 10 sek eller så. Efter ytterligare 2-3 km sade vår växellåda upp sig och vi blev utan 3:ans växel. Inga större problem annars förutom att det är i det närmaste omöjligt att köra en voc utan 3:a. 7000rpm på 2:an innan 4:an kunde användas och ändå orkar det inte riktigt. Ja, vi kom i mål på sträckan i alla fall och åkte mot Gregers rallyservice c/o för att diskutera om vi skulle bryta. 2200:- i startavgift och dessutom deltävling i km med 9 Mmk are till start borde ge minst 5 km poäng! VI ÅKER VIDARE!!!
SS2, Nästan 2,2 mil och här började det rassla ännu mer i lådan och vi upptäckte att 940´n verkligen behöver 3:ans växel för att vara körbar. Konstigt nog kom vi i mål här också.
SS 3,4 och 5 var alla lite kortare sträckor som mätte under milen. Taktiken att försöka åka mitt på vägen lyckades vilken en del andra klubbkompisar inte lyckades med och vi tog oss ända till slutmålet i Björklinge.
Snabb lastning och hemfärd då vi ändå inte hade något med pallplatserna att göra. Väl hemma kollade jag resultaten på datorn och såg att vi blev 4:a !!!!! och 2:a i Km !!!!! Det är med andra ord bara för mig det lönar sig att skotta snö, ja på jobbet alltså. =)
Nu väntar ett växellådsbyte och så kanske vi ska åka Hebopokalen.
Dagens serviceteam var SpännbandsGreger med däckad medhjälpare. Ordinarie serviceteam var denna dag spårlöst försvunna men vi ska se om vi hittar dom igen.

/ Edlund /


Ps. GRATTIS EKLUND PÅ FÖDELSEDAGEN.

Nytt år nya tävlingar.

Lördagen den 22/1 är det tänkt att vi skall åka Roslagsvalsen i Upplandsskogarna. Vi är denna gång Stefan som rattvridare och dottern/webmastern Valkyria som codriver. Serviceteamet Friberg hoppas vi också kan ställa upp.
Den Japanska delen av teamet verkar vara upptagna med någon sushiinspirerad verksamhet och kommer att hålla sig borta från rallyskogen , Japaner går tydlige inte att lita på, =)
Lite nya vinterfälgar är inköpta och JB Däck i Järfälla har sett till att våra vinterdäck sitter på dom. I Kommande vecka kommer vi att ha en snabb genomgång av 940´n så att den är redo för race. Rapport från tävlingen kommer som vanligt ett par dagar efter racet-

/ Edlund /

RSS 2.0