Ombytta roller i helgen...

På lördag har det äntligen blivit dags för DM-tävling igen! Denna gång är det Hofors MS som anordnar tävling i skogarna runt Torsåker. I teamet är det lite ombytta roller: Greger har "fått ledigt" för att åka och kolla på STCC-finalen på Mantorp så Edlund hoppar in som transport- och servicechef medan Micke som brukar skruva åt oss på tävlingarna ska göra premiär som not-rabblare i den blåa Volvon. Ska bli riktigt kul att se hur det kommer att gå!
För tillfället så ligger vi 3a i DM för C-förare och målsättningen är att försöka hålla den placeringen samtidigt som vi siktar på att komma på pallen denhär tävlingen.
Rapport om hur målsättningarna håller kommer efter tävlingen...
//Leffe

Haninge-sprinten 240VOC

Då var det dags för årets sista tävling i Öppna Östra SprintCupen, tävlingsplaten var Högstabanan i Haninge. Kartläsare för dagen blev Niklas "Ekis" Ekesäter och hejjarklack Valkyria Edlund. Service och transport anordnades som vanligt av världens bästa Greger.
Dagen började med avfärd från Upplands Väsby för färd mot Hässelby där Ekis och Valkyria hämtades upp, sedan blev det raka vägen ner mot Högstabanan. Tack vare att vi var där tidigt så gick anmälan och besiktning väldigt smidigt och helt utan köer så vi kunde återgå till förberedelser som tex. kaffe.
Efter att vi gått banan och tittat på lite spårval (här hade vi nytta av Gregers erfarenhet som fd. Rallycross-mekaniker) så blev det dags för mastervarv och förarmöte, precis som vanligt. Sen blev det äntligen dags för start.
Åk 1: Vi hade startnummer 3 så vi gick ju ut tidigt. Efter en ganska bra inledning fram till krönet innan velodromen så bromsade jag aldeles för tidigt och fick kliva på gasen lite igen innan kurvan. Resten av sträckan gick riktigt skapligt förutom kraftig understyrning runt målkurvan på folkracebanan.
Åk 2: Starten gick ungefär lika bra som första men vi fick en betydligt bättre linje genom det första kurvpartiet och höll fullt ända över krönet vid velodromen, men kunde ändå ha hållit lite längre... Målkurvan gick mycket bättre och enda missen var en stoppsladd och dåligt driv ut ur hårnålen vid infarten till banområdet. Tiden blev en klar förbättring med 1:42,2 mot första rundans 1:45,3. Tyvär så hade alla konkurrenterna förbättrat sig lika mycket eller mer så ställningen var oförändrad.
Åk 3: Nu gick det riktigt bra genom hela folkracebanan och jag hade nog inte kunnat bromsa senare innan velodromen och ändå komma igenom på ett kontrollerat sätt. Tyvärr gjorde jag samma miss i hårnålen nere vid bomen och fick dåligt driv ut men avslutningen gick riktigt bra och tiden (1:40,7) blev ytterligare 1,5 sekunder snabbare.
Det räckte ändå inte för att behålla placeringen då närmaste bakom slog till med 1:39,2 men jag är ändå ganska nöjd med min egen körning.
Tyvärr fick teamkamraten (chefen?) Stefan bryta pga. rasad låda redan på första rundan så någon intern fight blev det inte denhär gången, men vi laddar om för nästa tillfälle så får vi se vem som drar längsta strået den gången...
Tack till Ekis som visade vägen under dagen, Valkyria som plåtade och hejjade på och såklart Greger som alltid ställer upp med bil och släp!
//Leffe

After race, EMK Kannan och Haningesprinten.

Vi börjar i kronologisk ordning och EMK Kannan. En trött Stefan hämtade Micke Mek Friberg 05,00!!!!!! för avfärd mot Eskilstuna. Codriver Eklund skulle möta upp oss på plats vid anmälan. Väl framme var det den vanliga rutinen med anmälan, avlastning och besiktning. Besiktningen gick fort som attan och vi var snart tillbaka vid starten där kaffedrickning och skitsnack tog vid med dom andra Mmk:arna. Själva tävlingen då? Ja det var nog teamets sämsta framträdande hittills så att ge sig på attrapportera sträcka för sträcka hoppar jag över då ett intensivt mentalt arbete pågår för att försöka glömma Lördagen den 10/9 2011. Vi kom sist i klassen och fick stryk av samtliga Mmk:are som fullföljde tävlingen. Tom Hansson var 49,2 sek före, Ronnie Lönn 13,6 sek före och Conny Larsson 8,6 sek före oss.
Med tanke på att dom 2 första sträckorna var katastrof både från förare och codriver kanske det finns hopp i alla fall.

Haningesprinten då?  Revanch för Vallentunatävlingen då vi hamnade i diket var målet. Sträckan gick på Högstabanan med ett underlag som bestod i både grus och asfalt. Asfalt har jag aldrig åkt på tidigare med 940´n så det skulle bli spännande. Nu fick vi aldrig mäta krafterna mot dom andra Voc åkarna då vår växellåda sade upp sig med omedelbar verkan med ca, 300 meter kvar av första åket. Enligt ett telefonsamtal nu på morgonen hade vi tydligen varit snabbaste voc vid ungefär halva sträckan och det var ju kul förståss. Nu brukar jag ju inte förbättra mig lika mycket som dom andra i åk 2 och 3 så någon topplacering hade det väl inte blivit i alla fall. Nu blir det garagekvällar för att få snurr på racern igen. Nästa planerade tävling är 29/10 i Skepptuna.

/ Edlund /

Hektisk rallyhelg med tävling både Lördag och Söndag.

I morgon kommer den svarta racern att rastas i Eskilstunaskogarna där den sista deltävlingen i Sverigeserien ska avgöras. Team Edlund/Eklund utgör besättning och Micke "kakan" Friberg står för servicen. Vi åker för att knipa några poäng i Mmk´s klubbmästerskap för i Sverigeserien har vi inte så stor chans till någon framskjuten placering.
Sedan på Söndag är det sista deltävlingen i Sprintcupen som ska avgöras på Högstabanan i haninge. Det blir en blandning mellan grus och asfalt vilket vi aldrig kört på tidigare. Även denna dag är det Edlund/Eklund som tävlar men utan servicepersonal för en gångs skull. Rapporter kommer i nästa vecka.


/ Edlund /

Ramirentsprinten 240VOC

En tävlingsrapport från den yngre delen av teamet då...
Allt var som vanligt lastat och klart kvällen innan så vi utgick från Upplands Väsby ca 07:30 för att sedan möta upp dagens kartläsare Stefan "KJ" Rådman från sponsrande Märsta El & Diesel AB vid besiktningen i Trosta Park. Anmälan och besiktning gick förhållandevis smidigt så vi kunde snart rulla vidare till tävlingsplatsen där vi hjälpte resten av teamet med kaffedrickning och skitsnack...
I väntan på mastervarv så passade jag och Stefan på att promenera sträckan för att reka lite och eventuellt göra lite anteckningar. Trots att det var allra första gången som kartis för Stefan (åkte på PR-licens) så skrev han på egen hand noter längs med hela sträckan och jag behövde inte korrigera allt för mycket och på mastervarvet så fick vi möjlighet att se om det verkade stämma. Vi konstaterade att det bara var någon not som behövde justeras och började känna oss riktigt taggade inför första åket.
Efter sedvanlig dryg väntan så var det då äntligen dags för start.
Åk 1: Vi gick ut med ganska bra attack och gjorde inga direkta missar, men jag kände direkt att jag kunnat gått bra mycket hårdare genom dungen efter första raksträckan. Tiden blev 2:26,8 vilket var inom samma sekund som mer än hälften av konkurrenterna i klassen och bara 7 tiondelar efter Teamchef Stefan med Micke i högerstolen, lite ovanligt eftersom jag är van vid att vara minst 5 sekunder efter i första rundan.
Åk 2: Nu var vi lite extra taggade när vi kände att en seger över Stefan/Micke var inom räckhåll och vi startade med förhoppningen att iallafall kapa några tiondelar. Över mållinjen så kändes det som det gått fortare än första rundan men när tiden kom upp så fick vi se att vi tappat en hel sekund, vilket vi tyckte verkade konstigt. Efter att ha analyserat åket över en korvmacka så kom jag fram till att jag antagligen växlade bort mig lite genom en snabb långvänster så där hade vi förklaringen till den tappade tiden. Nu fick ju Stefan/Micke bryta eftersom de försökt klippa gräs med rallybilen (rekommenderas icke, har provat själv!) så skillnaden mellan oss var fortfarande oförändrad inför sista åket.
Åk 3: Nu var det riktigt laddat i bilen och det kändes som jag nästan stog upp och körde medan Stefan, helt utan kartis-erfarenhet, läste sina noter som det var den enklaste saken i världen. Efter mål så tyckte vi att det borde gått åtminstone lite fortare än dom tidigare sträckorna och det bekräftades när vi fick se våran tid: 2:25,1 vilket ju var 1,7 sekunder snabbare än vårat första åk. Eftersom Stefan/Micke hade 2:26,1 som enda och bästa tid före sista åket så ledde vi just nu över dem och vi stog nervöst och väntade att de skulle komma imål så vi fick se tiden... Så äntligen kom den: 2:26,7 och vi kunde ju inte låta bli att jubla lite i tältet där resultaten fanns anslagna. Folk undrade säkert vad vi hade att vara så glada över för vi låg ändå på den nedre halvan av resultatlistan, men det bjöd vi på...
Så var dagen slut och vi åkte hemåt, riktigt nöjda med att ha slagit teamchefen och även tagit ett rejält kliv uppåt från de bottenplaceringar som jag vant mig vid.
Ett stort tack till Stefan Rådman som ville prova på att vara kartis, och dessutom gjorde ett riktigt bra jobb. Jag tror att du själv tyckte att det var ganska roligt, eller hur? ;)
Och såklart tack till Jocke "Greger" Österström som alltid ställer upp med service och transporthjälp när det är tävling på gång, denna gång fick han hjälp av flickvännen Camilla som var med och hejjade på. Tack allihopa!
/Leffe

Ramirentsprinten 940 voc.

Det var dags att komma igång igen efter uppehållet och Ramirentsprinten är ju en kul tävling så den fick det bli.
Avgång från det Edlundska residenset skedde 06,30 för att sammanstråla med fam.Friberg vid besiktningen vid Trosta Park. Som vanligt var det inga problem med besiktningen så det var bara att lasta på igen för att ta sig till Depån vid Markim. Bil efter bil från Mmk dök upp och ställde sig bredvid oss där Micke, Ullis, Alex och Emma reserverat ett stort utrymme. Sedan började Vm i kaffe och kaka som pågick tills 10,00 då det var dags för mastervarvet. 10,30 var det förarsammanträde och första start gick 11,00.
Åk1, Vi tyckte det gick hyfsat bra ända tills målsvängen där jag lyckades med konststycket att tappa ratten!! med lite konstiga sladdar mellan dikena som följd. Vi åkte på tiden 2,26,1 vilket skulle bli vår bästa tid för dagen.
Åk2, Bättre attack redan från första metern och åkning på 4:ans växel hela vägen upp till den knepiga dungen där vi drev ut en aning i lösgruset med ett antal kraftiga retursladdar där vi klarade dom 2 första men inte den 3:e.
Pang pang pang lät det när vi for över några stora stenar och klippte ett gäng staketstolpar med tillhörande elstängsel innan det tog stopp ett par decimeter ifrån ett stort träd, puh!! Tyvärr satt bilen fast för hårt för att vi skulle komma loss så sträckan stoppades och bärgaren kom och drog upp oss på vägen igen då det bedömdes att bilen stog lite illa till. En bucklig framskärm, ett tappat stänkskydd, löst avgassystem längst bak samt lite repor på taket var allt som hände. Det var en del oro i depån när det stog klart att det var vi som kollade naturen, allra helst som det tydligen snackats om både rescuebil och ambulans men det var ju ingen egentlig smäll vi råkade ut för utan vi gled nerför slänten ganska lugnt innan det stannade.
Åk3, Jo men visst, Micke hängde upp skorstenen igen så då gick det att åka igen. Konstigt nog tog vi det alldeles för försiktigt vid en viss dunge och lyckades åka 6/10 saktare än i 1:a rundan. Bilen går som den ska på vägen så det räcker med ett par timmar i garaget innan 10/9 då vi ska åka Sverigeserien i Eskilstuna för att sedan dagen efter leka lite till på Haningesprinten.
Tack alla som är med och gör detta möjligt, och tack även till med och mottävlande, funktionärer som jobbar ideellt för att vi ska kunna leka med bilar.

/ Edlund /

RSS 2.0