Undomssektionen

Förra helgen så var det säsongspremiär även för mig, då jag var uppe i Ludvika och åkte årets första DM-tävling.
Ludvika MS stog för arrangemanget och tävlingen sträckte sig över lite drygt 9mil fördelat på 4 ss,
Co-driver var Conny Rådén och eftersom jag inte hade något eget servicefolk så fick jag hjälp med den saken av Robin Nybergs och Ronny Lönns serviceteam.
Efter avklarad besiktning och sedvanlig väntan så gav vi oss av ut i skogen. Eftersom arrangören bestämt att vi inte fick besikta på spikdäcken så började vi med servicestopp för att få på rätt däck, något som gick som en dans med vårat lånade serviceteam på 7 man. 
SS1: Tyckte det gick ganska bra med tanke på att jag åkt väldigt lite vintertävling och egentligen inte gillar det och efter mål så var vi 3a (av 4) med ca 15sek marginal till 4an. 
Service, vi fick bakdäcken bytta för att de inte skulle gå för varma och gav oss ut till SS2...
SS2: Det gick ganska bra här också till en början, attacken var riktigt hyffsad och noterna satt klockrent men i en V5 så hoppade vi ur spår och var påväg upp i snövallen. Det redde upp sig men efter så fegade jag lite och tappade 3sek till bilen bakom.
Service igen och vi bakdäcken bytta och lite mera bränsle både i bilen och i besättningen.
SS3: Nu började det skymma och jag slog på extraljusen redan från start för att vara på den säkra sidan.
Nu gick det inte fort, tror episoden på SS2 satt kvar i ryggmärgen plus att bromspedalen började kännas svampig så jag gasade för lite och bromsade för tidigt hela sträckan. Trots den låga farten så lyckades jag med samma typ av urspårning som på SS2, även här i en V5, men nu var vi uppe och klättrade i snövallen ordentligt. Jag lyckades ändå parrera och komma tillbaka på vägen och vi tog oss imål. Bilen efter kom in i mål-TKn bara sekunder efter oss och vi fick stryk med ca 45sekunder på den sträckan och våran marginal var borta med råge!
Service igen innan sista sträckan
SS4: Detta var samma som SS1 där det gått som bäst så vi trodde det skulle gå bra denhär rundan också. Det gjorde det inte! Tempot var helt borta, dels så blev bromspedalen allt svampigare, episoderna på SS 2 och 3 hade gjort sitt för självförtroendet och nu var det dessutom riktig mörkerkörning. Jag försökte få upp tempot så gott det gick men den riktiga knäcken kom när vi blev passerade en bra bit före mitten av sträckan... 
Vi tog oss iallafall imål, nästan 2(!) minuter efter, fullföljde tävlingen och fick med oss ganska bra med DM-poäng inför resten av säsongen.
Dagens hjältar är Robin Nybergs och Ronny Lönns servicegubbar som gav även oss service i klass med ett fabriksteam i WRC! Tack gubbar!!
 
Nästa tävling är 2a mars i Järbo, ovanför Sandviken. Då är det Mattias Carlström (MMK) som läser noter och bilen är då utrustad med fungerande bromsar!

Japan avdelningen.

Denna del av teamet har på grund av olika anledningar tyvärr lyst med sin frånvaro här på bloggen men skall försöka lova bot och bättring :)
Efter garage branden i höstas så har det varit lite rörigt då bilen inte har haft något fast boende dock är detta löst nu efter flytt så har vi fått ett garage hemma på tomten vilket känns som ett stort lyft.
säsongen 2012 avslutades med att åka Sandstöms el-sprint tyvärr så ville inte alla växlar vara med så vi fick klara oss utan 2an.
Nu i skrivande stund så ligger lådan i delar och felet är förhoppningsvis lokaliserat konstaterat är att saker och ting håller inte förevigt :(
En plan är upprättad och vi kommer nog ut till våren.
Till denna säsong så kommer Mattias Carlstöm att vara bisittare i blien för att rabbla noter vilket känns riktigt bra då han är en rutinerad not läsare trots sin unga ålder Mattias har läst åt sin pappa i flera år samt åt andra chafförer i klubben jag tror och hoppas på att vi kommer att ha roligt under kommande säsong.
 
För egendel så har jag stillat rally abstinensen med att åka lite kartis medans min egen bil har varit på rehab då farbror Edlund under 2012 var ganska inaktiv i sitt tävlande eftersom han gick i bilbytar tankar.
Firma Edlund/Eklund har ju varit ganska vanligt förkommande tidigare år jag hoppade in några gånger för att läsa åt Ronny Lönn vilket har varit både lärorikt och kul då man får läsa beskrivande noter.
Peter Henell fick ju återfall under 2012 med och köpte en Golf grE vi åkte en sprint ihop i höstas imponerande att det går att få sån fart och tempo i en standard bil.
Nu har ju även farbror Edlund införskaffat en Golf ekonomi bil vilken vi var och luftade i helgen uppe i uppsala trakten Firma Edlund/Eklund slog till direkt och knep första platsen i klassen (Enda bil) :) .
 
Jag hoppas och tror att tiden är med mig så att den lilla röda riskokaren kommer ut i skogen snart.
 
EKLUND

Roslagsvalsen och fwd debuten.

Nu är det gjort...debuten alltså med Grp-E Golfen. 2 sträckor som dessutom var onotade skulle dagen handla om. Det var länge sedan jag var så nervös innan start och inte blev det bättre av alla illvilliga kommentarer som, bara att hålla fullt och styra, man får aldrig släppa gasen med en ekonomiare mm. Väl ute på sträckan släppte nervositeten och SS1 var bland det krokigaste jag åkt på och dessutom trångt och smalt bitvis. Med tanke på att jag inte kört bilen annat än 3 km på vanlig väg innan så tyckte jag att det fungerade riktigt bra. SS2 däremot var precis tvärtom med snabb och bred väg och där blev vi alldeles för fega och tappade mycket tid. Nu var ju planen att åka tävlingen för att testa utan att behöva använda snöskyfflar eller att nyttja publikums välväxta muskler samt att inte vara sista Grp-E bil. Vi lyckades med alla dessa "krav" och fick dessutom varsin pokal för den enkla segern i B Grp-E där vi var enda startande...=) När man är hemma efter avlastning, tvättning parkering av släp mm. kl 15,00 känns det ganska skönt =)
Med lite mer åkträning kanske man lär sig att behärska det här med fwd.
Firma Edlund / Eklund har i alla fall jäkligt roligt på tävlingarna!!
 
 
 
 
 

Snart dags för säsongspremiär!

Nu är teamets ungdomssektion anmälda till årets första DM-tävling som går i Ludvikaskogarna den 16e februari. Co-driver denna gången blir Conny "Ola-Conny" Rådén från Taxinge MK. Tyvärr så är det än så länge väldigt få anmälda så vi får hålla tummarna att tävlingen blir av. 
Nu ska bara trailer och tävlingsbil fixas till så att allt är i toppskick till tävlingen...

RSS 2.0