Skepptunaratten 29/10 2011

Med en duktigt förkyld och febrig chaufför var förhoppningarna inte så stora att vi skulle nå ett bra resultat och med facit i hand skulle jag nog gjort kudden sällskap i stället! Nåväl, anmälan, besiktning och det gamla vanliga genomfördes ganska snabbt. Serviceplatsen var ett stort lerhål så nu får lilla hustrun tvättjobb igen.
SS1, En lurig sträcka som vi åkt förr men då i ett klart bättre tempo än denna Lördag. Halt som faderullan och jag tyckte inte bilen styrde över huvud taget. Lika illa var det på SS2 så farten var väldigt låg.
SS3, Nu kändes fästet lite bättre och farten var väl ett snäpp bättre men inte tillräckligt. SS4, var dagens kortaste sträcka med en åktid på lite drygt 2 minuter men även här lyckades vi tappa mycket tid. Sedan var det service där vi fick i oss en macka så vi skulle orka resten av dagen. SS5, Vadet var längsta sträckan med drygt 9 km och där höll vi ett hyfsat men inte bra tempo. SS6, Arlandasträckan som jag tycker är jättekul. Nu var det bättre attack och klart mindre tidsdiff till dom andra i klassen. Sist i klassen på en 8:e plats var väl inte helt oväntat med tanke på förutsättningarna och nu har jag bestämt mig för att hellre ställa in än att åka med feber i kroppen.
Tankar finns även på ett klassbyte till nästa säsong. Men innan något sådant sker måste den svarta racerbilen avyttras för att ersättas med ett annat tävlingsredskap. Jag har tankar på att testa felhjulsdrivet och då troligen i en Grp-e bil. Inget är hugget i sten ännu så framtiden får utvisa hur det blir.

GRATTIS Leffe till en jäkligt bra rallysäsong! 3:a i Lördags och 2:a i C-förarcupen i Sthlm´s Dm är kanonkul.
Och även där blir det bilbyte! Dock till en likadan stridsvagn men av nyare modell och något mer välstruken än den blåa tårtspaden han harvat runt i ett par år nu. Än en gång, GRATTIS LEFFE!

Årets sista? tävling.

Lördag 29/10 är det dags för årets sista dm och km tävling. Skepptuna Mk ska köra ersättaren för Midnattsspecialen och kallar tävlingen för Skepptunaratten. Team SE-Motorsport.se kommer att bestå av Edlund/Eklund i 940 voc:en samt Leffe/Micke i folkracevolvon=). Men, tänker ni då förståss? Micke?? i högerstolen? men hur går det då med servicen? Jo nu är det så att som extrainkallad fönsterputsare / luftkontrollant med rätt att även kontrollera bränslenivå och vid behov justera denna kommer Jocke "Greger" Österström att finna sysselsättning hela dagen.
Under veckan har det bytts fjäderbenslagringar på den svarta raketen, nya däck har monterats och på Onsdag ska framvagnen ställas in för att komma så väl förberedda som möjligt till tävlingen. Den blåa folkracerallyracerbilen förbereds för sitt sista? framträdande i teamets färger då det ryktas om att en ny bil ev. är på ingång.
Rapport efter som vanligt va?

/ Edlund /

Edlund´s racingdebut avklarad!

Samling i Bromsten hos Wladi 07,45 för gemensam avresa mot Sundstabanan. Väl framme fick vi se vad det var för vrålåk som skulle plågas under dagen. Det var en Isutzu Gemini GTI med 130 ystra hästkrafter!!!  Nu visade det sig att vi skulle bli 5 förare på bilen vilket vi inte fått information om tidigare. Efter lottdragning fastställdes ordningen och jag drog nitlotten med pass nr 5. Filip körde först och efter en lite trevande start fick han bra sprutt på Japanen.
Efter förarbytet blev bilen herrelös, alltså med en kvinna bakom ratten=) hon körde hyfsat stabilt men kanske inte så fort och lyckades även med att köra sönder lite delar på bilen. När det var Wladis tur så trodde vi att han skulle visa oss hur man gjorde men det enda han visade var hur man kör punka och hur man kör på bilen framför så att det egna fordonet börjar koka:p depåbesök igen för div. reparationer. Sedan var det dags för noname muppen att köra men det är inget att skriva om för det är han inte värd!!!! Mera rep innan det var min tur att tygla denna framhjulsdrivna inte längre så hela bil. Då det var omstart efter en paus hade jag hamnat i sista startled längst till höger med 17 andra bilar runt mig. Tyvärr glömde den smått senila chauffören att han skulle åka rakt efter startrakan för att få ett innerspår i den första vänstern! Men...jag tog 8 bilar i starten, körde om 4 s bilar och släppte bara en förbi mig innan det var dags för mig att besöka depå´n för chaufförsbyte, detta gjordes lite tidigare än beräknat då jag kände att jag efter den första urladdningen inte orkade hålla det tempot jag startade med. Enligt det egna teamet samt inryckande mekanikerna Mulle och Henell samt Spångberg var jag klart snabbast på banan den tid jag körde=) Nåväl, vi fick kasta in handduken till slut när vi inte hade mer delar att reparera med samt attt det blev en tråkig stämning med en av dom andra i teamet!! Vi ledsnade på att laga bilen så den idioten skulle få köra mer!
Den jäkla trallgöken ska nog dessutom vara glad att han inte fick en snyting av oss andra. Hur som helst var det jäkligt roligt så länge det varade men ska man göra dett någon mer gång ska man ha en bil som är byggd och genomgången för ändamålet.


/ Edlund / (som bloggar efter tävlingarna)

Racing eller nå´t åt det hållet.

I morgon Söndag kommer jag att begå debut på bana! Mmk:aren Wladi Rabrenovic och hans avkomma Filip hade bestämt sig för att hyra in sig på en bil för att köra i krutcupen. / www.krutcupen.se / och saknar en chaufför. Det är ett race över 5 timmar med std bilar där flest varv vinner.  Det enda vi vet är att det är en Nissan Gti vi ska köra, men var eller hur många hjul som driver får vi inte veta innan vi kommer dit. Det kommer att bli kul hoppas jag trots att man inte är van att stångas med andra bilar när man tävlar. Sundstabanan i Norrtälje är platsen om någon skulle vilja komma förbi. Rapport under veckan kan det bli =)



/ Edlund / (som faktiskt fortfarande skriver i bloggen :p )

Slarvigt med bloggandet...

Ja, det har åkts lite tävlingar men det har varit dåligt med rapporter här på bloggen.
24e september åkte vi DM-tävlingen Malmjärn Runt som anordnades av Hofors MS. Jag körde och Micke gjorde premär som notläsare medan Stefan hoppade in som service- och transportchef. Notpremiären gick jättebra även om Micke tappade bort sig ett par gånger per sträcka (men var blixtsnabb tillbaka!) och läste lite för snabbt någon gång, men man kan inte begära för mycket när det är allra första gången så betyget blir: Med beröm godkänd! Tävlingen i sig gick riktigt bra och vägarna var kanonfina, det enda negativa var väl att det blev stopp en dryg timme pga. en avåkning på SS1. Körningen är jag riktigt nöjd med, enda misstaget tror jag var ett par svårkontrollerade retursladdar in mot mål på SS1 och vi slutade faktiskt 3a i klassen bara 9/10 från andraplatsen. Vi fick även med oss en hel hög med värdefulla DM-poäng som behövs för att ha en chans på tredjeplatsen i Cförar-cupen...
1a oktober var det dags igen, den gången var det Nora-trofén som anordnas av Nora MK. I högerstolen hamnade Peter Henell som är väldigt rutinerad och bla. har läst åt Stefan i flera år, service och transport sköttes av Greger i samarbete med Stefan.
Tävlingen är inte mycket att berätta om eftersom vi fick bryta efter SS1. Anledningen var att sträckan var i så bedrövligt dåligt skick att vi slog sönder alla fyra fälgarna och eftersom vi bara hade tre extra med oss så var det färdigkört. Personligen förstår jag inte varför man använder en sträcka som är så dålig att det redan efter ca 20 bilar var decimeterdjupa spår längs en stor del av sträckan och när vi kom efter 80 bilar så gick det på hasplåten nästan hela vägen. Dessutom så var spåren fulla med storsten som var väldigt effektiva på att förstöra både fälgar och däck. Något att tänka på nästa säsong när man väljer vilka tävlingar som verkar kul att åka...
//Leffe

RSS 2.0