Rally Gotland igen...

Torsdag:
Ungdoms-sektionen i teamet var också med på årets rallyäventyr och för oss även gruspremiär med nya bilen.
För våran del så började det redan på torsdagkvällen nere i Nynäshamn där vi mötte upp helgens kartläsare strax innan det var dags för incheckning. Denne kartläsare var Rickard Gustafsson från Eskilstuna som nappat på min efterlysning på nätet. Båtresan över gick bra som vanligt och vi kunde krypa under täcket på hotellet för att vila upp oss inför fredagens prövningar.
Fredag:
Eftersom vi åkte en dag tidigare så kunde vi utan stress åka till serviceplatsen och reservera utrymme så det räckte till i stort sett alla ekipage från klubben. Sen blev det dags för anmälan och besiktning. I besiktningen verkade dom jobba med inställningen att alla hade startförbud tills motsatsen bevisats och vi fick diskutera en bra stund om vissa detaljer på bilen som påstogs vara undermåliga, vilket de absolut inte var... Hur som helst så kom vi därifrån med godkännt papper och kunde påbörja diverse förberedelser. Tyvärr var nothäftena försenade så dom fick vi vänta på ytterligare några timmar...
Dags för start: SS1: Redan här ställde vi till det lite för oss då vi var lite för upptagna med att snacka skit så vi missade våran minut med ett par sekunder och hade ett tidstillägg på 10sek att se fram emot. Vi kom iallafall iväg bra men den blöta väderleken gjorde att det var svårkört och snorhalt. Både jag och Rickard hade svårt att fokusera på uppgiften och ingenting verkade lira. Efter en "påbromsning" i en H2 med avåkning som följd (där vi visserligen tog oss upp själva med hel bil) så lyckades iallafall ta oss imål för att ladda om inför SS2.
SS2: Den ökända folkracebanan, vet inte om det är nån förare som överhuvudtaget gillar denna sträckan för det är alltid snorhalt här, men det är en bra publiksträcka så det är väl därför arrangören har den med varje år.
I år var det pga. regnet extremt halt, som att köra i blöt betong, och vi rullade i princip genom för att ha bilen hel till morgondagen. Tiderna idag var definitivt inget att skryta med och vi var redan 1½ minut efter dom snabbaste i klassen och ca 35 sek efter Edlund. Tillbaka till hotellet för omgruppering inför lördagens 4 sträckor!
Lördag:
SS3:Tofta Skjutfält första vändan... Det visade sig att vägarna torkat upp riktigt bra under natten och morgonen så vägarna var nu riktigt fina med något enstaka parti där det fortfarande var blött. Både körning och notläsning gick mycket bättre än fredagen och vi började sakta bygga upp lite bättre tempo. Tiden på sträckan var visserligen långt efter de snabbare i klassen men vi kände oss ändå nöjda och vi hade kapat Edlunds försprång i teamkampen med hela 15 sekunder. Tack vare omseedningen efter fredagssträckorna så startade ju Edlund direkt före mig idag, men jag hade från början bestämt mig för att inte bli för taggad av detta och klanta till det utan istället köra mitt eget race. Det verkade ju funka bra för när jag kom imål på sträckan så kom jag på att jag inte tänkt en enda tanke på att han låg före...
SS4: En lite kortare sträcka som till viss del var samma som SS1. Här tog vi oss igenom utan några större konstigheter förutom en backning pga. påbromsning, självklart mitt framför näsan på klubbkompisen Tom Hansson som stog där med sin videokamera. Tom fick för övrigt tyvärr bryta redan på SS1 när han gick av vägen och skadade bilen riktigt illa. Trots backningen så fortsatte vi ta in på Edlund, nu med ytterligare 4,8 sek. :)
SS5: Gamla regementsområdet P18 med inledning på asfalt för att övergå till smal och krokig grusväg. Inledningen kändes riktigt bra eftersom jag gillar asfalt och jag tror att vi hade ett ganska bra tempo där, gruspartiet gick helt ok aven om jag inte riktigt hade den rätta attacken och vi tappade 1,9 sek till Edlund...
SS6: Identisk med SS3 på Tofta skjutfält. Nu gick det RIKTIGT bra och efter lite "pekpinnar" från Rickard så klarade jag vissa snäva vägbyten mycket bättre. När vi kom imål och fick tiden så hade vi förbättrat oss med 27 sekunder jämfört med första körningen på sträckan och vi hade även tagit hela 28,9 sekunder på Edlund.
Till slut så fick Edlund stryk av oss med knappt 13 sekunder om man bara räknar körtiden men efter vårat misstag i TKn på SS1 så fick vi ju 10 sekunders tillägg så det blev "bara" knappt 3 sekunder. Vilket ändå är tillräckligt, ellerhur?? =D
Ett stort tack ska skickas till Rickard som hoppade in i en vilt främmande bil för att rabbla lite noter och gjorde ett jättebra jobb efter våra gemensamma "inkörningsproblem" på fredagen, och till Jocke "Greger" Österström som såg till att servicen fungerade perfekt!
Nu väntar lite översyn på bilen innan det är dags för nästa drabbning som blir i Eskilstuna i mitten av maj, den gången med rutinerade Alexander Jansson (som läste åt Edlund nu på Gotland) som själv kört Grupp-H med stora framgångar. Ska bli intressant att se om man kanske till-och-med kan lära sig något om hur man kör fort...

Rally Gotland

Rally Gotland började med avfärd mot Nynäshamn på Fredags morgonen där Notrabblaren kjell Hellund och service gurun rickard Simson anslöt.
vi han med lite kaffe drickand och en del skitsnack innan det var våran tur att rulla på båten.
vädret var ju inget att skriva hem om regn och snålblåst.
Båtresan kantades av en helt ok lunch och lite mera kaffe efter drygt 3 timmar var vi framme.
uthämtning av nycklar till stugan lasta av rallybilen och ställa i från oss släpet sedan ner till service platsen där Greger hade bokat plats åt nästan alla MMK ekipage.
Efter enstunds väntan var det våran tur att åka upp till anmälan för att sedan åka vidare till besiktningen som gick utan problem dock var jag lite orolig för ljudnivån då jag inte hade en susning om hur mycket bilen brummar det blev 95dB vilket är ok.
Efter besiktningen så är det ju som vanligt den obligatoriska väntan innan det är dags för start vi hade ett ganska högt start nummer 119 så väntan blev ganska dryg och inte blev man mindre nervös för det det var ju ett tag sedan förra racet så det skulle nog finnas ganska mycket rattrost att ta bort.
SS1 Vill vi nog helst glömma helt dåligt sikt pga dimma och mörker.
SS2 något bättre men långt ifrån godkänt från min sida
SS3 Lördag förmiddag Tofta skjutfält 2,8 mil att börja med, En riktigt kul sträcka dock inte helt problem fri efter ca 500meter så blev det helt tyst i hjälmen va fn hände inte ett ljud från Kjelle efter lite fibblande på kontakten till hjälmen så insåg jag att jag får nog inga noter i öronen utan Kjelle satt och viftade som en på tänd stins och skrek så gott han kunde :) vi kom i mål och kände oss trots strulet ganska nöjda tiden blev helt ok efter omständigheterna.
Efter SS3 var det dags för lite service det blev endel skruvande då responsen inte ville vara med hela Tofta sträckan där såg vi att solonoiden inte satt som den skulle samt att interkomen fixades till ( Batteriet hade lossnat ).
Tankning och iväg till SS4 som flöt på ganska hyggligt för att sedan bege oss till dagens och tävlingens näst sista sträcka SS5 start asfalt för att senare övergå till något som skulle se ut som grus men liknade mer klippblock med en på tok för hög fart så small det till höger fram och helgens äventyr var över och fjaskot var ett faktum höger styrstag hade gått rätt av så med facit i hand var vi glada att vi höll oss på vägen.

Ett Stor tack till Kjell Hellund för väl utfört jobb i högerstolen och Rickard Simson för en mycket bra service sammt alla andra MMKare som hjälpte till nere i depån.
samt ett stort TACK till Gotlands MF/BK vi kommer igen :)


Team Strul´s Gotlandsresa!

Årets höjdpunkt närmade sig och bilen var klar i god tid, nya däck låg på fälgarna med hjälp av Vladi på WRR Motor.
Kartläsaren för årets RG, Alexander Jansson var över till garaget på Torsdagen för att kolla att allt var som det skulle, då händer det som inte får hända!! Fru Edlund ringer från St:Görans akut och meddelar att hon fått något som i alla fall liknar ett eller flera kraftiga astmaanfall! Efter att ha tillbringat ett antal timmar med sjuklingen i 2 omgångar så tas beslutet av Marie att vi visst skulle åka till Gotland i alla fall. Alex undrade också om jag verkligen ville åka och visst var jag tveksam men Marie får nog bättre vård på en akutavdelning än av mig. Så det blev till att lasta bilen på släpet samt packa servicebilen på kvällen innan det skulle hem och packas. Fredag morgon 08,00 var det samling hos Team SE-Motorsport´s huvudkontor för avfärd mot Nynäshamn. Team Kling & Klang med mekaniker Butte dök också upp för en fika innan avfärd. Vid Trångsund hände något med turbon i servicebilen som blev helt orkeslös och endast orkade 20 km/tim i uppförsbackarna. Telefonkonferans och tänkande verksamhet (ja ja det är faktiskt sant) startades för att om möjligt lösa problemet. Då ringer telefonen för 25 gången eller så och Valkyrias stämma säger att hon, Ekis och Vidar har stannat vid Ösmoavfarten och hon har även bett Team Etab att ansluta där. Allt från servicebilen flyttas till andra bilar och även in i rallybilen, Alex hoppar in i Team Etabs bil medan jag,Valkyria, Ekis, Vidar och Ina intar Saaben med mig som chaufför för nu började det bli lite brådis till färjan.
Framme på Gotland började allt som är van vid att ta vid. Avlastning, anmälan, besiktning och såna där tråkiga saker. Sedan blev det ner till serviceplatsen där dagens överbefälhavare Greger hade fixat plats åt 8 av 10 Mmk Team! Det är ju alltid kul att stå bredvid varandra och därigenom lättare kunna ge/få hjälp om det behövs.
Själva tävlingen då?
SS1, Väldigt rattrostigt men tycker det gick hyfsat ändå.
SS2, Folkracebanan, det var det halaste jag åkt på och hör inte hemma på en rallytävling.
SS3, Tofta 1, Tofta är Tofta och behöver inte beskrivas. Doch fick vi använda R växeln en gång.
SS4, Delvis samma som SS1 men riktigt kul sträcka.
SS5, P18 med start på asfalt och därefter grus, krokigt mot slutet.
SS6, Tofta 2, Identisk med SS3 men något bättre tid.
Efter första varvet på Tofta upptäcktes att bakaxeln inte riktigt satt som den skulle och det visade sig att bussningarna till Panhardstaget hade tagit ledigt så bilen blev väldigt svajjig att köra och främst på sista sträckan tog vi det väldigt lugnt för att försöka komma i mål. Dock borde vi ha åkt 2,9 sekunder fortare och därmed sluppit titta på en flinande Nilsson hela Lördagskvällen =) Rally är ju faktiskt kul även när det inte går så bra.
Tack som fan alla ni som var med men ett särskilt tack till Alexander Jansson och Ina Nord för trevligt sällskap under helgen. Alla Mmk:are med familjer ska också ha del av tacket. ( jag räknar dig som Mmk:are Greger även fast jagfortfarande väntar på ansökan)


RSS 2.0