Japanavdelningen

Efter hårda påtryckningar och hot från vissa team medlemmar så är jag väl tvungen att skriva några rader om vad som händer i teamets japanavdelning.
Tyvärr så blev det inte så jätte mycket tävlat med våran Mazda 323 GTR under året men dom tävlingar vi åkte får vi nog vara nöjda med ändå.
MMK sprinten åkte vi som föräkare utan några större problem dock ville inte maskineriet gå på alla cylindrar under första åket men efter lite stall tips från Dick Larsson så löstes problemet.
Jag har även lyckats med att lura ner Uffe Björnvad i högerstolen detta skedde i Markimsprinten riktigt kul och framför allt nyttigt att ha en riktig rally räv med sig vi märkte dock att det var något mystigt ljud under bilen när vi åkte såm tystnade när vi varvade ur på 5an misstänkte att det kom från ett dåligt stödlager hela kardarnaxeln med stådlager byttes ut till Lila VM som skulle åkas i Haninge ca 50 meter från mål så upptäcktes att det inte var stödlagret som lät nu hade det blivit ett oönskat inspektions hål i växellådshuset och den dagen var försörd.
Jag har dock hunnit åka en del tävlingar i höger stolen åt en del olika piloter bla Lars Davidsson från Enköping i en Renault Maxi Megane ( FRÄNT ) där jag även fick debutera att läsa beskrivande noter blev dock inte helt avskäckt utan lyckades rabbla beskrivande även tii MMKs Ronny Lönn.
Självklart så har jag även rabblat en del åt Stefan Edlund i Teamet min vana trogen det är nog få som har lika roligt i bilen som vi :) .
Nu är ialla fall lådan till Mazdan på gång att monteras den är ihopsatt med lite nya fina drev och en ny axel.
Det enda som saknas just nu är lite tid och inspiration och ett antal timmar i garagets lugna vrå.
Over and out
Japanavdelningen


Skepptunaratten igen...

Här kommer då en något sen tävlingsrapport från årets sista DM-tävling.
Precis som Stefan skrev i sin rapport så gick förberedelserna (besiktning mm.) riktigt smidigt men det är nog dags för Skepptuna MK att titta på en bättre serviceplats till kommande tävlingar, för Folkracebanan är både trång och framför allt  geggig denhär årstiden.
Med startnummer 126 så kom vi iväg ganska sent men till slut så blev det iallafall våran tur. SS1  var en kul, riktigt krokig sträcka men fruktansvärt hal och jag fegade not lite onödigt mycket för att inte ställa till det för mig.
Även SS2 var riktigt hal och jag hade svårt att hitta ett bra flyt. På SS3 så gick det bättre men vi tappade en hel del tid på ett dåligt parti mitt på sträckan, eftersom jag hade nederlaget i Nora i bakhuvudet så körde jag igenom den biten helt utan någon attack. För övrigt så var det på den sträckan som jag åkte min allra första tävling, då som kartis på PR-licens åt Stefan. Den gången var det en deltävling i Sprintcupen 2009.
Även på den korta SS4 så var flytet lite bättre än i inledningen så vi var ganska nöjda när vi kom in för service.
Medan jag och Conny fick i oss en varsin hamburgare så gjorde Greger en snabb översyn på bilen innan det var dags att ge sig ut på de avslutande sträckorna. Vi var dock lite oroliga för att vi skulle behövt extraljusen eftersom vi räknade med att komma imål ganska sent, men ljusen hade vi inte med oss så det fick gå ändå.
På de två sista sträckorna var väglaget bättre och jag fick in ett riktigt bra flyt i körningen så när vi kom imål så var jag riktigt nöjd med dagen trots den svaga inledningen.
Jag var lite osäker på hur våra tider skulle stå sig mot konkurrenternas och det tog en hel evighet innan resultaten kom upp på tavlan. Då visade det sig faktiskt att vi kommit på 3e plats(!) och jag fick vänta på prisutdelningen och ta emot ett par pokaler (eftersom Conny hade bråttom hem så missade han det roliga...).
Eftersom jag tappade 3e-platsen i DM för C-förare när vi bröt i Nora så var förhoppningen att vi skulle ta tillräckligt med poäng för att återta den placeringen, jag behövde ta in minst 3 poäng för att gå om den som nu låg 3a och 7 för 2a-platsen. När Stefan började räkna på poängfördelningen så verkade det som att jag fått 8p medan konkurrenterna antingen brutit eller åkt som kartläsare och därför inte tagit några poäng, så jag skulle alltså lyckats med att ta andraplatsen i DM. Jag vågade inte riktigt tro på det innan dom officiella listorna var publicerade men när de kom ut så bekräftades Stefans berräkningar!
Riktigt kul att avsluta säsongen med en 3e-plats i tävlingen OCH 2a i DM!!
Jag avslutar med att skicka ett stort tack till alla som hjälpt till på olika sätt under säsongen, lite extra till Jocke "Greger" Österström som ställt upp med transport- och servicehjälp, Conny Rådén som läst åt mig på de flesta tävlingarna och Micke Friberg som både hjälpt till med servicen och gjort not-premiär under säsongen.
Nu vilar vi oss i form till nästa säsong då jag kommer i en ny och betydligt rakare bil...

Efterlysning!!!

Vi är 3 ekipage som delar på den här bloggen, undrar om dom övriga 2 tror att texten skrivs av sig själv?
Med andra ord, sätt igång och skriv så det finns något nytt att läsa lite oftare.


RSS 2.0