Rally Gotland 2013

Då var årets höjdpunkt i tävlingskalendern avprickad. Gotlads MFBKs årliga tävling Rally Gotland som alltid bjuder på roliga och utmanande sträckor, speciellt sträckan som körs på Tofta Skjutfält och brukar köras två gånger.
Som jag skrev i mitt "inför"-inlägg så skulle min del av teamet bestå av mig vid ratten, Max Nensén vid noterna och Jompa Lindblom vid verktygen. Men redan när jag just lämnat Märsta ringde Jompa och meddelade förhinder pga. sjukdom i familjen men sa att han skulle försöka komma senare.
Hursomhelst så tog vi andra oss till Gotland och körde fredagens två sträckor.
SS1: gick relativt bra men med några mindre "inkörningsproblem" eftersom det var första grustävlingen i år och första tävlingen som Max läste noter. Den sträckan ströks tyvärr senare pga. en otäck avåkning aldeles i början av sträckan.
SS2: var som vanligt folkracebanan, som jag inte alls gillar för oavsett vad det är för väder så hittar man inget grepp där. Vi tog oss igenom iallafall med ett par misstag i början av sträckan och tiden var inte så värst att skryta med.
Sen blev det dags att serva inför lördagens sträckor och jag skiftade däck från mjuka till medium och putsade rutorna. Sen tänkte vi hjälpa Eklund med lite service eftersom servicepersonalen uteblivit, men pga. förseningarna som blev efter avåkningen på SS1 så hann vi med att checka in på hotellet och äta en snabbmiddag innan det var dags att hjälpa till med lite tankning. I samma veva så fick jag meddelande om att Jompa var påväg med kvällsbåten och skulle landa vid midnatt.
Lördagens sträckor gick ganska bekymmersfritt:
SS3: var första vändan på Tofta och för ovanlighetens skull så hade dom inte lagt in så många improviserade "Gotlands-chickaner" som det brukar vara, Max läste noterna klockrent och det känndes som jag körde med ganska bra attack.
SS4: var en kort sträcka ända uppe i Lärbro, strax innan man är framme i Fårösund, en kul sträcka där jag lyckades hänga med några av de mera rutinerade förarna tidsmässigt, men det var inte värt den jättelånga transporten för en så kort sträcka...
SS5: gick inne på det gamla regementsområdet P18 där även tävlingscentrat var beläget. En riktigt krokig och kul sträcka som även bjöd på en hel del asfalt och sånt gillar jag! =) Även här hängde vi med ganska bra och det var en glad besättning som gick imål rakt in på serviceplatsen för sista servicen inför SS6 (även kallad "Tofta 2").
SS6: Andra vändan gick lika bra som den första och vi förbättrade oss med ca 10sek.
När resultaten kom upp så visade det sig att vi blivit 3a i klassen av 6 startande och 5 imål och Herr Edlund fick se sig slagen med ca 1min15sek, nu är det ju kanske inte helt rättvist att jämföra en VOC med hans lilla golfbil men det är ändå lite skojsigt...
Slutligen ett stort tack till Max som läste noter som om han aldrig gjort nåt annat och ett jättetack till Jompa som trots omständigheterna tog kvällsbåten på egen bekostnad bara för att hjälpa oss att ha roligt i skogen!

Krutcupen Asfalt

SE-Motorsport har efter en del diskussioner i garaget under vintern beslutat sig för att prova ett sidospår utanför rallyskogarna. SE-Motorsport har skaffat ett Krut-cupsekipage som främst är tänkt att åka asfaltscupen. Till skillnad från rallyåkning så blir det fler förare som kör samma ekipage under 4-6 timmar med taktiska förarbyten och depåstopp för tankning.

Bilen förnärvarande är en Mazda MX-3 med en liten V6,a på 140 hk. Med råd och dåd från Edlund och MMK,aren Ulf Björnvad så svetsades det lite rör i bilen och monterades rallystol och 6 punktsbälten. Edlund designade bilen med lite stripes och dekaler.

1:a tävlingen gick på Lundabanan (Fd flygfält) i slutet av mars. Banan består av betong underlag men halva banan var täckt med kärnis, så underlaget var en utmaning för förare och drivknutar. Ena sekunden tokhalt nästa kanongrepp. Som gjort för att knäcka drivknutar. Förare i detta 4 timmarsrace var Ola L & Per E. Edlund var inte tillgänglig denna dag. Efter ca 1 timme laddar Ola lite hårt och kör in i en snövall men kommer därifrån och strax därpå lossnar hjulspindeln. Haltar in i Depå. Janne vår mek hissar upp bilen min medförare för dagen Per E konsterar att hjulspindeln har fått en smäll och blivit böjd. Några käcka medtävlare i depån hjälper till att fusklaga bilen så att vi kan fortsätta lite till.  Vi byter Förare till Per E som kan köra i en kvart innan hjulspindeln totalhavererar.

Tävlingen var över för oss denna gång men vi stannade kvar och hejade på de andra bilarna. Vi fick med oss 1 ynka poäng. Vi tog nya tag och monterade en ny hjulspindel inför nästa tävling nr:2 på Lundabanan i april. Då var snövallarna borta (tur för Ola). Förare denna gång var Ola och hans Bror Kåre båda MMK,are såklart. Denna gång vårdade vi bilen så att den höll (nästan) hela tävlingen 4 timmar med en 2:a plats som resultat. På slutet var corden framme och frambromsarna slut metall mot metall. Denna tävling gav mersmak och vi bestämde oss för att även köra sista helgen i april på STCC-banan i Tierp.

 

3:e tävlingen i Tierp, vilken fin bana med läktare och STCC standard något helt annor”lunda” en Lundabanan J. Det var helt andra ekipage anmälda till denna tävling inte de vanliga Krut-cups vraken. Nejdå här var det idel riktiga banracers värsting BMW,s och Porshe m.m. med alla upptänkliga väghållningsförbättrandeoptimeringar och bra punsch i maskin. I Detta sammanhang var det som att köra ekonomi Golf i WRC.  Men nästan lika kul hade vi för det. Förare denna gång Ola & Kåre. Resten av SE-Motorsport var och försvarade färgerna på Rally Gotland. Tävlingen i Tierp gick över 6 timmar med avbrott för förarbyte/tankning varje timme. Vår taktik var att spara på däck & bromsar och låta de andra teamen köra så hårt att deras bilar ”rasade”. Detta infriades till viss del men vi körde alltför sakta och blev 16,e  bil av 24 st.

 

De flesta teamen körde snyggt och säkert. Ett team utmärkte sig och hade lite väl bråttom de vek in precis framför oss och rammade vår högerfront och körde bort sin egen skärmbreddare i samband med det. Nåja detta team förnekade sig inte och en timme senare var bilen en meter kortare efter ha gått med baken fören in i betongen.

 

Vi kunde konstatera efter 6 timmar att både bromsar och däck hade klarat sig förvånansvärt bra. Denna tävling gav mersmak och på hemvägen smiddes planer om ett snabbare ekipage. I skrivande stund så ligger vi i förhandling om en BMW 328 alt.  SAAB 93 Areo Chippad till 250 hk m.m. Visning för spekulant på Mazdan i veckan.

Ola, SE-Motorsport/Krut-cup sektionen


Nu är det klart för drabbning!

Även ungdomssektionen i teamet ska ju till Gotland för årets gruspremiär.
Allt är packat och lastat och båten går 11:05 imorgon eftersom vi är lite piggare och inte behöver så lång tid för att bli klara... ;-)
Besättningen består denna gång av mig som förare och Max Nensén (Gnesta MK) som co-driver.
Servicen kommer även denna gång skötas av Jompa Lindblom som även kommer assistera övriga i teamet vid behov.

Nu är det snart dags!!

Seniordivisionen är som vanligt ute i tid, bilen är klar inför Gotland sånär på att det ska fyllas några lite bränsle i den. Dom andra i teamet som TROR dom är ungdomar håller som vanligt på att skruva in i det sista!! Om dom för en gångs skull lyssnat på den vise mannen kunde dom slappna av under kommande vecka =)
På Torsdag fm äntrar jag och lilla hustron Gotlandsjollen för 3,5 timmes färd mot ön som sägs tillhöra Sverige.....men visst gör den det för det finns ju ingen taxfree på båten! Planen är att softa på torsdag em och kväll för att besiktiga på Fedag mitt på dagen i väntan på starten vid 18 tiden. Ny kartis och inte en meter med Golfen på grus är väl godkända bortförklaringar va? Hur som helst ska jag och codriver Jennifer ha jäkligt kul under tävlingen! En extra stor fördel med en tjej i högerstolen är ju att det kommer att dofta klart bättre än när Eklund sitter där :p =)
 
 
 

RSS 2.0