Rally Gotland 2013

Då var årets höjdpunkt i tävlingskalendern avprickad. Gotlads MFBKs årliga tävling Rally Gotland som alltid bjuder på roliga och utmanande sträckor, speciellt sträckan som körs på Tofta Skjutfält och brukar köras två gånger.
Som jag skrev i mitt "inför"-inlägg så skulle min del av teamet bestå av mig vid ratten, Max Nensén vid noterna och Jompa Lindblom vid verktygen. Men redan när jag just lämnat Märsta ringde Jompa och meddelade förhinder pga. sjukdom i familjen men sa att han skulle försöka komma senare.
Hursomhelst så tog vi andra oss till Gotland och körde fredagens två sträckor.
SS1: gick relativt bra men med några mindre "inkörningsproblem" eftersom det var första grustävlingen i år och första tävlingen som Max läste noter. Den sträckan ströks tyvärr senare pga. en otäck avåkning aldeles i början av sträckan.
SS2: var som vanligt folkracebanan, som jag inte alls gillar för oavsett vad det är för väder så hittar man inget grepp där. Vi tog oss igenom iallafall med ett par misstag i början av sträckan och tiden var inte så värst att skryta med.
Sen blev det dags att serva inför lördagens sträckor och jag skiftade däck från mjuka till medium och putsade rutorna. Sen tänkte vi hjälpa Eklund med lite service eftersom servicepersonalen uteblivit, men pga. förseningarna som blev efter avåkningen på SS1 så hann vi med att checka in på hotellet och äta en snabbmiddag innan det var dags att hjälpa till med lite tankning. I samma veva så fick jag meddelande om att Jompa var påväg med kvällsbåten och skulle landa vid midnatt.
Lördagens sträckor gick ganska bekymmersfritt:
SS3: var första vändan på Tofta och för ovanlighetens skull så hade dom inte lagt in så många improviserade "Gotlands-chickaner" som det brukar vara, Max läste noterna klockrent och det känndes som jag körde med ganska bra attack.
SS4: var en kort sträcka ända uppe i Lärbro, strax innan man är framme i Fårösund, en kul sträcka där jag lyckades hänga med några av de mera rutinerade förarna tidsmässigt, men det var inte värt den jättelånga transporten för en så kort sträcka...
SS5: gick inne på det gamla regementsområdet P18 där även tävlingscentrat var beläget. En riktigt krokig och kul sträcka som även bjöd på en hel del asfalt och sånt gillar jag! =) Även här hängde vi med ganska bra och det var en glad besättning som gick imål rakt in på serviceplatsen för sista servicen inför SS6 (även kallad "Tofta 2").
SS6: Andra vändan gick lika bra som den första och vi förbättrade oss med ca 10sek.
När resultaten kom upp så visade det sig att vi blivit 3a i klassen av 6 startande och 5 imål och Herr Edlund fick se sig slagen med ca 1min15sek, nu är det ju kanske inte helt rättvist att jämföra en VOC med hans lilla golfbil men det är ändå lite skojsigt...
Slutligen ett stort tack till Max som läste noter som om han aldrig gjort nåt annat och ett jättetack till Jompa som trots omständigheterna tog kvällsbåten på egen bekostnad bara för att hjälpa oss att ha roligt i skogen!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0