Det går bra nu...eller kanske inte?

Det är aldeles för länge sedan jag skrev något här, anledningen framgår strax...
Efter den senaste tävlingsrapporten som var efter Bréson-trofén så blev det sommaruppehåll med fasadmålning och altanbygge mm. Mot slutet av sommaren så tänkte jag åka Gnesta MKs "Runt mjölkpallen-pokalen" 24 augusti som lite uppvärmning innan DM drog igång igen. Co-driver den tävlingen var Valkyria Edlund som hoppade in eftersom Max själv skulle köra och Jompa stog som vanligt för service. Efter sedvanliga förberedelser så åkte vi till slut ut mot dagens första sträcka och det märktes att det var några månader se´n sist. Vägen var bra och noterna satt perfekt men körningen var gräsligt tvekande och jag var inte speciellt nöjd när vi kom imål. På andra sträckan gick det mycket bättre och jag fick in ett riktigt skapligt flyt i körningen även om det fortfarande gick onödigt sakta. På SS3 började det gå riktigt bra och vi hade ganska bra attack... ända till sista kurvan innan mål.
Av någon anledning så missbedömde jag farten totalt och gick in aldeles för hårt i kurvan som var en "V2, dike ytter" och kom ut i lösgruset där fästet var helt obefintligt. Med hög fart så gick vi på sidled ner i diket som låg minst en meter nedanför vägen, där det högg fast och vi rullade således ut på gärdet på andra sidan diket. 4 varv blev det och bilen blev bara skrot. Vissa delar går nog att använda i en annan kaross men på karossen finns det inte en enda rak del... Lyckligtvis klarade vi oss själva lindrigt från den smällen, båda var rejält mörbultade och Valkyria bröt ett finger. Men med tanke på hur bilen ser ut så ska vi nog vara riktigt glada att det inte blev värre.
På grund av det inträffade och att det bara var 3 veckor till nästa DMtävling så blev det bråttom att lösa hur vi skulle komma til start. En titt på blocket sade att utbudet var högst begränsat men det fanns ändå ett par bilar till salu. Jag bestämde mig för att åka och kolla på en nere i Östergötland och det var väl inte den vackraste bilen men det blev affär iallafall. Väl hemma så satte jag högsta fart med att anpassa den som jag vill ha med stolar, bälten mm. och lyckades få allt klart precis lagom till Nora-trofén den 14 september.
Här hoppade Alexander Jansson in som co-driver och jag var faktiskt lite nervös för hur jag själv skulle reagera ute på första sträckan. I början gick det ganska segt och det var väl mycket fegande men herr Jansson manade på och det började släppa. Mot slutet av sträckan började det kännas riktigt bra men då märkte jag istället att bilen inte orkade speciellt bra. 4500varv på 4an, sen blev det inte mer... Jaja, det får vi ta i tu med sen, sa vi när vi kom imål och åkte vidare till SS2. I TKn på SS2 märkte vi att det slammrade från motorrummet och Alex hoppade ur för att kolla. Då visade det sig att remskivan på vevaxeln, som driver både generator och vattenpump hade gått sönder och inte ville snurra med. Alltså var det bara att bryta och ringa efter hämtning.
Nu har jag och Jompa lagt ett antal kvällar i garaget och vi tror att bilen ska vara i skick för nästa batalj som går i Hofors nu på lördag. Bland annat så har vi bytt remskivan, kylare och ställt tändningen som stog 10grader för tidigt och vid sista provkörningen så gick bilen riktigt bra. 
På lördag är det som sagt dags för tävling igen och då är Max Nensén tillbaka i högerstolen. Förhoppningsvis så ska vi bärga tillräckligt med poäng för att säkra 2a-platsen i C-cupen och kanske hota 1an...
Rapport kommer efter tävlingen. (Det ska inte dröja flera månader denhär gången, jag lovar!)
 

Kommentarer
Postat av: Micke

Lycka till

2013-09-24 @ 19:18:15
Postat av: Teamchefen...

3:e gången gillt nu i Sigtuna alltså :p

2013-10-04 @ 08:21:09
Postat av: Leffe

Det räknar vi med!

2013-10-05 @ 17:17:40

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0